صفحه اصلی > اخبار سايت 


  چاپ        ارسال به دوست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا:

پیشروی به سوی دانشگاه نسل سوم اجتناب ناپذیر است

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا با اشاره به لزوم ایجاد پیوند بین دانشگاه، صنعت و دولت گفت: در این راستا پیشروی به سوی دانشگاه نسل سوم اجتناب ناپذیر است.

به گزارش پایگاه خبری وب‌دا در همدان،  دکتر رشید حیدری مقدم در همایش ‌"دانشگاه نسل سوم، دانشگاه آفرین" با بیان اینکه هرکشوری که صدای توسعه را برپایه IT درک نکند کشور عقب‌مانده نسل آینده خواهد بود گفت: ۷۰ درصد مشاغل دنیا طی چند سال آینده از بین خواهد رفت و بسیاری از دانشگاه‌ها با کاهش جدی دانشجو مواجه خواهند شد، همچنین بخشی از وزارت بهداشت نیز تحت تأثیر این امر قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: دنیا از این عبور کرده که زمان صرفا برای تربیت دانشجو در دانشگاه هزینه شود و لازم است مسیر را درست انتخاب کنیم و با رویکرد جهانی شدن به توسعه علم بیاندیشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا با اشاره به اینکه برای رشد کشور باید به قانون رجوع کنیم چراکه حتی قانون بد بهتر از ‌بی‌قانونی است ادامه داد: تا وقتی پول نفت در اقتصاد کشور تزریق شود هیچگاه کشور ما توسعه پیدا نخواهد کرد از سوی دیگر حاکمیت دولت نیز در این امر مؤثر است در حالی که باید دولت مسئولیت‌ها را واسپاری کرده و به بخش خصوصی اعتماد بیشتری صورت گیرد.

دکتر حیدری‌مقدم بیان کرد: در همه جای دنیا باهوش‌ترین و نخبه‌ترین افراد در سیاستگذاری ­ها دخیل هستند و این طیف از بین کسانی انتخاب می‌شوند که در حوزه علوم انسانی تحصیل کرده‌اند و این در حالی است که ما افراد نخبه کشور را به سمت تحصیل در رشته‌های مهندسی و پزشکی سوق می‌دهیم.

** دانشگاه کارآفرین با دولت و صنعت ارتباط دارد

دکتر ایرج نبی پور؛ عضو فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران نیز با اشاره به ویژگی‌های دانشگاه نسل سوم اظهار داشت: در گذشته دو نیروی سرمایه و نیروی کار اهمیت بسیار بالایی داشتند تا اینکه اقتصادانان تئوری‌های جدیدی مطرح کردند و نقش دانایی و فناوری و پیش راندن بهره‌وری را مطرح کردند و به تدریج اقتصاد دانش بنیان ایجاد شد.

وی با بیان اینکه 3 عنصر سرمایه انسانی، نوآوری و تکنولوژی ICT در شکل‌گیری دانشگاه نسل سوم مؤثر است عنوان کرد: شکل توسعه تغییر کرده و امروز اسمی از سرمایه نمی‌بینیم و شهرک‌های صنعتی جای خودرا به پارک های علم فناوری می‌دهند.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: از ویژگی‌های دانشگاه نسل سوم، تولید و خدمت به جامعه است و آن چیزی که در دانشگاه نسل سوم اهمیت پیدا می‌کند این است که علم تبدیل به کالا و خروجی تجاری شده و دانش بهره‌برداری شود و تجاری سازی به فعالیت مرکزی هر دانشگاه تبدیل شود.

وی بیان کرد: دانشگاه نسل سوم ادبیات بسیار وسیع‌تری دارد؛ هر دانشگاه نسل سوم کارآفرین است ولی لزوما هر دانشگاه کارآفرینی دانشگاه نسل سوم نیست، در دانشگاه به جز آموزش دانش و دانایی باید مهارت‌های کارآفرینی نیز به دانشجو آموزش داده شود.

دکتر نبی‌پور اضافه کرد: در دانشگاه نسل سوم به جز اینکه خلق دانش داریم باید خلق نوآوری اجتماعی نیز داشته باشیم و چنانچه دانشگاهی نتواند بین توسعه اجتماعی دانش‌بنیان و نوآوری دانش‌بنیان تعادل ایجاد کند فرومی‌ریزد.

وی تأکید کرد: دانشگاه کارآفرین با دولت و صنعت ارتباط دارد و به هیج نهاد دیگری وابسته نیست همچنین دانشگاه کارآفرین باید نفش مرکزی در کریدور علم و فناوری داشته باشد.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی متذکر شد: دانشگاه‌ نسل سوم یا همان دانشگاه دانایی در دل شهر تأسیس می‌شود، شهر و دانشگاه باهم آمیخته شده و "شهر دانشگاه" را شکل می‌دهند و در نهایت کریدورهای دانایی شهر راتبدیل به شهری خلاق و دانا می‌کند.

**عملکرد شبکه‌ای در پیشروی به سمت دانشگاه نسل سوم مورد توجه قرار گیرد

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا نیز در این همایش با بیان اینکه قسمتی از مبانی تولید و مدل‌سازی نسل‌های دانشگاه مبتنی بر شکل بهره‌وری از انواع مدل‌هاست اظهار کرد: در این راستا باید به مدل بومی ایرانی توجه بیشتری صورت گیرد.

دکتر محمدی‌فر بیان کرد: مسائل فرهنگی مهم‌ترین دغدغه‌ای است که در نسل سومی شدن دانشگاه باید مد نظر قرار گیرد همچنین عملکرد شبکه‌ای از جمله رویکردهایی است که در این موضوع باید مورد توجه واقع شود.

وی با اشاره به مهاجرت سالیانه ۲۰۰ هزار نفر نخبه از کشور عنوان کرد: متأسفانه ما هنوز به منافع جمعی نرسیده‌ایم و منابع فردی را اولویت می‌دانیم در حالی که این رویکرد باید تغییر کند تا بتوان در توسعه دانشگاه گام مؤثری برداشت.

**فاصله توسعه علمی و اجتماعی برداشته شود

دکتر موسوی بهار عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا نیز در این همایش اظهار داشت: بین علوم پایه و بالینی ارتباط ضعیفی وجود دارد که باید فاصله این دو برداشته شود تا به مقصودی که توسعه علمی و اجتماعی در دانشگاه نسل سوم است دست یابیم.  

وی با بیان اینکه مشکل اصلی از نظر من در کشور مسأله استخدام است گفت: این موضوع تبدیل به آفت شده‌است زیرا افراد پس از استخدام در دستگاه دولتی تلاشی برای بهترشدن و پیشبرد استعداد و توانایی خود ندارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: دستگاه سونوگرافی قبلا سرمایه‌ محسوب می‌شد ولی در حال حاضر به وسیله مصرفی تبدیل شده، در کشور ما این دستگاه تولید نمی‌شود اما مهندسین ایرانی با مهندسی معکوس می‌توانند این دستگاه را تولید کنند و این مستلزم حمایت از شکوفایی استعدادهاست.

وی با بیان اینکه حوزه علوم پزشکی سرشار از ایده برای دانشمندان است عنوان کرد: مشکل اصلی در فلسفه و فکر ما است که باید تغییر کند.

دکتر موسوی بهار فروش علم و پژوهش، شرکت‌های دانش بنیان و توریسم سلامت را 3راه کسب ثروت در سیستم دانشگاه برشمرد و افزود: تکیه بر توانایی داخلی می‌تواند ما را سریعتر به اهدف مورد نظر برساند.

**دانشگاه دانا را محور تعالی جامعه قرار دهیم

دکتر زلفی گل عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا نیز در این همایش با بیان اینکه من به دانشگاه دانا معتقد هستم گفت: کارآفرینی بخش کوچکی از فعالیت دانشگاه است و نباید آن را محدود به صرف کارآفرینی کنیم دانایی منجر به خلق همه چیز یعنی ثروت، امنیت و آرامش می‌شود.

وی با بیان اینکه دانایی منجر به تولید دارائی، توانایی، مانایی و پویایی می‌شود عنوان کرد: دانا کسی است که هم علم داشته باشد و هم عقل و وجه اشتراک بین عقل و علم تجربه است هردو با تجربه پیشرفت می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا ادامه داد: ما تافته جدا بافته از دنیا نیستیم باید به قواعد بازی دنیا تن بدهیم و باور کنیم دانش دانایی منجر به توانایی می‌شود بنابراین باید اصول حاکم بر دنیا را بپذیریم و تجربیات دنیا را استفاده کنیم.

وی همچنین تأکید کرد: نباید برای رسیدن به اهداف انقلاب و نظام به دنبال معجزه باشیم، بزرگترین سرمایه یک جامعه آرمان‌های آن است و ما با آرمان‌های نظام و انقلاب اسلامی باید تلاش مبتنی بر دانایی را الگوی توسعه و پیشرفت قرار دهیم.

دکتر زلفی‌گل خاطرنشان کرد: از دانشکده کار آفرین باید انتظار دانش آموختگان کارآفرین و تولید علم و فناوری داشت ولی در این مسیر نباید نقش آموزش و پرورش را نادیده بگیرم چراکه دانش‌آموزان بر روند سیستم دانش‌آموختگی نقش مؤثرتری دارند.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های ما در تولید علم موفق و در تولید فناوری مشکل دارند عنوان کرد: باید در کشور منافع ملی و منافع فردی یکسو باشد؛ وقتی منافع ملی را در قوانین و مقررات نمی‌بینیم نباید دنبال دانشگاه کارآفرین باشیم، عمده‌ترین مشکل مادر این راستا نبود قانون مورد نیاز است.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا با بیان اینکه باید دانشگاه‌ها به‌خصوص در رشته های علوم اجتماعی براساس نیازی که دارند دانشجو جذب کنند گفت: یکی از مشکلات ما عدم توزیع متوازن استعداد‌هاست به همین علت بیشتر حرکت به سمت رشته های پزشکی شکل گرفته و طوری برنامه‌ریزی نشده که افراد بر اساس علاقه انتحاب رشته کنند بلکه به سمت شغل و اشتغال حرکت می‌کنند.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا نیز عنوان کرد: دانشگاه نسل سوم دانشگاهی کارآفرین است که از علم، ثروت ایجاد می‌کند و این امر موجب شده خیلی از دانشگاه‌های دنیا از نظر سیاسی و اقتصادی دولت را حمایت و آنها را در جهت منافع کشور هدایت می‌کنند.

وی ادامه داد: ما به سمت بازگشایی دانشگاه نسل سوم حرکت کردیم ولی در شروع راه هستیم و باید در نظر بگیریم این دانشگاه یک تفکر است و تنها نیاز به اساتید و دانشجو نسل سوم دارد و امکانات خاصی لازم ندارد.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با بیان اینکه در حال حاضر ۵میلیون نفر فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی در کشور بیکار داریم، تبیین کرد: در تربیت نیروی انسانی به اشباع رسیدیم ولی این فرهنگ باید تغییر و کار در سیستم دولتی فراموش شود باید دانشجویی که تربیت می‌کنیم کار آفرین باشد و در جهت تولید و خدمات حرکت کند.

دکتر بشیریان با اشاره به اینکه در بسیاری‌ از رشته‌ها، ظرفیت حرکت به سمت اشتغال، تولید و ثروت وجود دارد، ادامه داد: در گام دوم انقلاب اولین توصیه مقام معظم رهبری به نسل جوان؛ فتح قله‌های علم و دانش است.

وی با بیان اینکه دانشگاه نسل سوم یک‌حرکت علمی عظیم است که نیازمند فرهنگسازی است عنوان کرد: باید نسل جوان به سمتی حرکت کنند که کارآفرین باشند و این مستلزم آن است که در ابتدا طرز نگاه اساتید عوض شود تا نگاه دانشجویان نیز دچار تغییر گردد.   ز/ب

 

 

 

 


١٥:٥٥ - 1398/07/17    /    شماره : ٩٨٨١٧    /    تعداد نمایش : ٢٣٢


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: