صفحه اصلی > وب دا همدان > آرشيو اخبار > بيمارستانها 


  چاپ        ارسال به دوست

به مناسبت روز جهانی پوکی استخوان

عامل ایجاد کننده پوکی استخوان را بشناسید

مطلب آموزشی تهیه شده توسط واحد آموزش همگانی و ارتقای سلامت جامعه مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی به مناسبت روز جهانی پوکی استخوان را مطالعه نمایید.

به گزارش پایگاه خبری وب‌دا در همدان به نقل از مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی، استخوان بافت زنده ای است که از دو لایه داخلی و خارجی تشکیل شده است. لایه داخلی ضخیم  بوده و از شبکه های محکمی تشکیل شده که توده استخوانی را ایجاد می کند. در بدن انسان استخوان ها به طور مرتب ساخته شده و از بین می روند.

اهمیت پوکی اسخوان در آن است که اغلب تا زمان شکستگی استخوانی علائمی ندارد. ستون فقرات، استخوان ران، لگن، مچ دست و انتهای ساعد به ترتیب شایع ترین محل هایی هستند که در اثر پوکی استخوان دچار شکستگی می شوند.

عامل ایجاد کننده پوکی استخوان را بشناسید:

سن: با بالا رفتن، تراکم استخوان در هر دو جنس به تدریج کاهش می یابد؛ به طوری که از حدود 40 سالگی نیم تا یک درصد در یک سال کاهش می یابد.

جنس: پوکی استخوان در زنان به دلیل کم بودن توده استخوان و پدیده یا ئسگی شایع تر است، به طوری که زنان در هر سنی 4 تا 5 برابر مردان دچار شکستگی استخوان می شوند.

یائسگی و کاهش هورمونهای جنسی: هورمونها جنسی نقش مهمی در استحکام استخوان ها دارند. بنابراین هر عاملی  از جمله یائسگی که باعث کم شدن این هورمونها شود پوکی استخوان را تسریع می کند.

سایقه فامیلی: در صورت سابقه شکستگی در بستگان نزدیک (پدر، مادر، خواهر و برادر) احتمال ابتلا به شکستگی تا دو برابر افزایش  می یابد.

نژاد و عوامل ارثی: نژاد آسیایی و افرادی که پوست و موی روشن دارند بیشتر در معرض پوکی استخوان هستند.

جثه بدنی: استخوان بندی ظریف و جثه کوچکتر موجب افزایش احتمال پوکی استخوان می شود.

بیماریهای همراه: برخی بیماریها نظیر بیماریهای مزمن کبد و کلیه، دیابت نوع 1، افزایش هورمون تیروئید و پارا تیروئید، اختلالات هورمونهای جنسی، اسهال مزمن و اختلالات سوء جذب، بی اشتهایی عصبی، پیوند اعضاء و برخی سرطانها باعث افزایش احتمال ابتلا به پوکی استخوان می شوند.

مصرف داروها: داروها حتما باید با تجویز پزشک مصرف گردند.

ورزش و فعالیت بدنی: ورزش سبب افزایش رشد استخوانی بویژه در کودکی و دوران بلوغ می شود. ورزش مناسب و متناسب با سن به طور مستمر باعث افزایش تراکم استخوانی می شود.

رژیم غذایی: کلسیم باعث قوی شدن استخوان ها می شود. ویتامین (د) نیز مانند کلیدی است که باعث ورود کلسیم به استخوان ها و استحکام آنها می شود. مصرف این دو ماده در رژیم غذایی به پیشگیری از پوکی استخوان کمک می کند.

دخانیات و الکل: مصرف دخانیات شامل سیگار، قلیان، پیپ و چپق موجب اختلال در جذب کلسیم و ساخت استخوان، یائسگی زودرس و کاهش وزن می شود که به تسریع پوکی استخوان کمک می کند. مصرف الکل نیز با کم کردن فعالیت سلول های سازنده استخوان موجب پوکی استخوان می شود./ع

 

 

 


٠٨:٥١ - سه شنبه ٣٠ مهر ١٣٩٨    /    شماره : ٩٩١٥٦    /    تعداد نمایش : ٢٨٢


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: