چهارشنبه ٠٢ بهمن
ارتباط با ما
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 403464
 بازدید امروز : 236
 کل بازدید : 18635355
 بازدیدکنندگان آنلاين : 8
 زمان بازدید : 0.9181
صفحه اصلی > وب دا همدان > آرشيو اخبار > اخبار سلامت  


  چاپ        ارسال به دوست

متن مصاحبه هاي راديويي و تلويزيوني در روز تغذيه سالم و امنيت غذايي

در هفته سلامت سال 1392

امروزه فشارخون بالا يكي از مهم ترين مشكلات سلامت عمومي و رو به گسترش دنياست. اين مسئله به علت افزايش طول عمر و عوامل موثري مثل چاقي، كم تحركي و تغذيه نادرست، يك مشكل بهداشتي شايع و فزاينده در دنيا شده است.

مديريت بيماري فشارخون بالا نه تنها بستگي به درمان دارويي بلكه به تغيير شيوه زندگي نامناسب از جمله كم تحركي، رژيم غذايي نامناسب، ترك دخانيات و ساير تغييرات وابسته دارد.

بنابراين يك سري توصيه هاي تغذيه اي ارائه مي شود كه در پيشگيري و درمان اين بيماري مي تواند مفيد باشد. پس:

1.       وزن خود را كنترل كنيد؛ چون اضافه وزن منجر به بيماري فشارخون بالا مي شود و كاهش وزن در درمان آن نيز موثر است.

2.       غذاهاي سالم حداقل در سه وعده غذايي خوب در روز مصرف شود؛ اما مقدار آن كم و به ميزان نياز بدن دريافت شود.

3.       آهسته غذا خورده شود؛ چون تند خوردن باعث پرخوري مي شود.

4.       مصرف غذاهاي سريع آماده يا فوري، شيريني، شكلات، كيك، كلوچه، سوسيس، كالباس، همبرگر و پيتزا محدود شود.

5.    در بسياري از افراد نمك زمينه افزايش فشارخون را فراهم مي كند. بنابراين آنان كه گرفتار افزايش فشارخون هستند، نبايد بيشتر از 6-5 گرم نمك در روز مصرف كنند و اين مقدار تقريباً برابر با يك قاشق مرباخوري مي شود. وليكن بيماران مبتلا به فشارخون بالا حتي از اين مقدار هم بايد كمتر مصرف كنند. پس توصيه مي شود: مصرف نمك يا سديم كاهش پيدا كند؛ يعني موقع پخت غذا نمك زيادي اضافه نشود؛ نمكدان از سر سفره برداشته شود. مقدار سديم برچسب هاي غذايي بررسي شود و محصولات كم سديم انتخاب شوند؛ از آجيل و خشكبار خام و بو نداده استفاده شود و بالاخره اينكه از سس هاي خانگي استفاده شود.

6.    مصرف مواد معدني پتاسيم و كلسيم مي تواند به كاهش فشارخون كمك كند. موز، زردآلو، انجير، گريپ فروت، هلو، انگور و آلو از ميوه هاي سرشار از پتاسيم هستند كه در كاهش فشارخون بالا بسيار موثر هستند. به علاوه سيب زميني، سير، براكلي، كدوسبز، قارچ، گوجه فرنگي و سبزي هم سرشار از پتاسيم هستند. بنابراين مصرف پنج نوبت ميوه و سبزي در روز توصيه مي شود. همچنين خوردن غذاهاي حاوي كلسيم بالا مثل لبنيات كم چرب هم در كاهش ابتلا و درمان تغذيه اي فشارخون بالا موثر است.

7.    دريافت كم اين ويتامين با فشارخون بالا ارتباط دارد. پس مصرف انواع مركبات از جمله پرتقال، نارنگي، كيوي، انواع توت ها و سبزي هاي برگ سبز تيره كه از منابع خوب ويتامين ث هستند در كاهش آن موثر است.

8.    خوردن گوشت هاي سفيد مثل مرغ و ماهي پخت شده بدون نمك براي افراد با فشارخون بالا توسيه مي شود و براي معطر كردن آنها مي توان از سبزي هاي معطر، ادويه ها و ميوه استفاده كرد.بنابراين مصرف حداقل دو بار در هفته ماهي توصيه مي شود.

9.       همچنين سبزي هاي برگ سبز تيره مثل اسفناج و غيره كه از منابع خوب منيزيم هستند در پايين آوردن فشارخون بالا موثرند.

10.  پياز حاوي آنتي اكسيدان هايي است كه در انواع تيره آن بيشتر موجود است و آن را عامل موثري در پايين آوردن كلسترول، فشارخون و كاهش لخته شدن خون در سرخرگ هاي قلب مي دانند.

11.  مصرف سير به كاهش فشارخون كمك مي كند ولي مصرف همزمان آن با داروي وارفارين كه جهت پيشگيري از تشكيل لخته خون استفاده مي شود، حتماً بايستي زير نظر پزشك معالج باشد.

12.   بهتر است به جاي كره و روغن نباتي جامد از روغن زيتون، سويا و كانولا استفاده شود.

13.  مواد كافئين دار مثل قهوه، نوشابه هاي كولا و شكلات به غير از انواع تلخ آن باعث افزايش فشارخون مي شوند و بايد در حد اعتدال مصرف شوند، اما برخي محققين معتقدند مصرف انواع شكلات تلخ خصوصاً از 70% به بالا مي تواند در انعطاف پذيري عروق موثر باشد.

14.   و بالاخره اينكه استرس هم ممكن است سبب افزايش فشارخون شود و بايد سعي شود آنچه را كه سبب استرس         مي شود، تا آنجا كه ممكن است، برطرف شود؛ چون برطرف كردن استرس و داشتن آرامش خاطر نه تنها در درمان بيماري فشارخون بلكه در درمان ساير بيماري ها نيز موثر است.

 

تهيه و تنظيم: آزاده آذرپيرا- 19/1/1392


١٣:٠٧ - سه شنبه ٢٧ فروردين ١٣٩٢    /    شماره : ١٠٣٣٣    /    تعداد نمایش : ١٠٣٦


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: