چهارشنبه ٠٢ بهمن
ارتباط با ما
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 403489
 بازدید امروز : 575
 کل بازدید : 18635694
 بازدیدکنندگان آنلاين : 9
 زمان بازدید : 4.4092
صفحه اصلی > وب دا همدان > آرشيو اخبار > اخبار سلامت  


  چاپ        ارسال به دوست

راههای غیر دارویی برای کاهش فشار خون بالا

اگر شما به تازگی دچار پرفشاری خون شده‌اید، تغییر شیوه زندگی تان برای درمان این بیماری می‌توانند بسیار مؤثر باشد.

مصرف نمک را محدود کنید. سدیم می‌تواند فشار خون را بالا ببرد. سوسیس، کالباس، ماهی دودی یا کنسرو شده در آب نمک، کنسرو ماهی تن، برگر‌ها، سسها، قرصهای گوشت، کنسرو لوبیا، غذاهای آماده، زیتون شور، چیپس و سایر تنقلات به علت دارا بودن مقادیر بالای سدیم سبب تشدید بیماری می‌شوند.

میوه‌‌ها و سبزی‌ها به نسبت محصولات حیوانی دارای مقادیر کمتری سدیم هستند به همین دلیل فشار خون گیاهخواران از گوشتخواران کمتر است.

استرس را کاهش دهید تکنیکهای کاهش استرس مثل یوگا، شل کردن عضلات و حتی گوش دادن به موسیقی آرامش بخش می‌تواند در کاهش فشار خون نقش مؤثری داشته باشد.

از پتاسیم استفاده کنید. مواد غنی از پتاسیم یعنی میوه‌ها شامل موز، زردآلو، پرتغال، انجیر، هلو، انگور و آلو و سبزیها شامل سیب زمینی، سیر، کلم بروکلی، کدو سبز، قارچ و گوجه فرنگی می‌توانند نقش مهمی در کنترل پرفشاری خون داشته باشد.

 در صورتی که مصرف نمک ما دو برابر پتاسیم است.

به میزان کافی منیزیم دریافت کنید، بین دریافت منیزیم و بروز پرفشاری خون، سکته و فشار خون بارداری، ارتباط معکوسی برقرار است. منابع غنی از منیزیم مانند غلات سبوس دار، برنج قهوه‌ای، آجیل، اسفناج و شیر سبب کاهش فشار خون بالا می شوند.

شیر را فراموش نکنید. منابع غنی کلسیم مانند شیر،سبب کاهش فشار خون می شوند. سایر منابع خوب کلسیم عبارتند از ماست، پنیر و خانواده کلم از سیب زمینی غافل نشوید. این سبزی نشاسته‌ای علاوه بر پتاسیم دارای یک ترکیب کاهنده فشار خون به نام کوکوآمین است.

از کرفس به عنوان میان وعده لذت ببرید، در کرفس ترکیبی به نام فتالید وجود دارد که عضلات دیواره عروق را شل کرده و فشار خون را کاهش می‌دهد.

ماهی‌های آب سرد مانند سالمون، تون آزاد و قزل آلا، منابع غنی امگا 3 هستند که می‌توانند باعث کاهش فشار خون شوند. اگر اهل ماهی نیستید، حداقل از تخم مرغ‌های غنی شده با امگا سه بهره بگیرید.

ادویه‌ها را فراموش نکنید. استفاده از ادویه‌ها نه تنها مزه غذاهای کم نمک را بهتر می‌کند، بلکه برخی از آنها سبب کاهش فشار خون می‌شون. زعفران، فلفل سیاه،پونه، ریحان و ترخون نمونه‌هایی از آنها هستند.

مصرف روزانه سیر ار فراموش نکنید، سیر دارای ترکیب آلیسین بوده و مصرف مکمل سیر به اندازه داروهای کاهنده فشار خون موثر است.

اجتماعی باشید، افرادی که منزوی هستند و کمتر در روابط اجتماعی شرکت می‌کنند، بیشتر دچار پرفشاری خون می‌شوند.

در صورت داشتن اضافه وزن، وزن خود را کم کنید. رسیدن به وزن سلامت و حفظ آن می‌تواند به کنترل بیماری فشار خون کمک کند. چرا که پرخوری و بی تحرکی باعث افزایش وزن می‌شود.

ورزش کنید، برای کنترل اشتها، سوزاندن انرژی اضافه و کاهش فشار و چربی خون حداقل یک پیاده‌وری ساده انجام دهید.

خديجه عزتي رستگار- كارشناس ارشد آموزش و ارتقاي سلامت- مركز بهداشت شهرستان رزن


١٥:٠٣ - چهارشنبه ٢٨ فروردين ١٣٩٢    /    شماره : ١٠٣٦٢    /    تعداد نمایش : ١٣٤٣


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: