چهارشنبه ٠٢ بهمن
ارتباط با ما
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 403486
 بازدید امروز : 511
 کل بازدید : 18635630
 بازدیدکنندگان آنلاين : 6
 زمان بازدید : 1.8272
صفحه اصلی > وب دا همدان > آرشيو اخبار > اخبار سلامت  


  چاپ        ارسال به دوست

"یک عمر سلامت با خودمراقبتی"

راه‌هاي ترك سيگار

مصرف سيگار باعث بروز بيماري‌هاي قلبي، عروقي نه تنها در افراد سيگاري بلكه افراد غيرسيگاري در معرض دود سيگار مي‌شود.

بيماري‌هاي قلبي عروقي قاتل شماره يك انسان‌هاست و مصرف سيگار سردسته عوامل خطرزاي عمده، مهمِ و قابل پيشگيري بيماري‌هاي قلبي عروقي به‌شمار مي‌رود. ليست بلندبالاي بيماري‌ها و مرگ‌هاي مربوط به مصرف سيگار هشداردهنده است همچنين مصرف سيگار براي هزاران نفر از افراد غير سيگاري ازجمله نوزادان و اطفال در معرض دود سيگار، مضر  است (سيگاري‌هاي دست دوم یا سیگاری‌های غیر فعال).

ممكن است شما يكي از هزاران نفري باشيد كه سالانه به دليل مصرف سيگار مي‌ميرند. زماني كه شما سيگار را ترك مي‌كنيد، در حقيقت ميزان خطر آن را به مقدار قابل توجهي كاهش مي‌دهيد.

 

 


آيا براي ترك سيگار دير شده است؟

براي ترك سيگار مهم نيست كه چقدر و به چه مدت سيگار كشيده‌ايد. در واقع با ترك سيگار میزان خطر در شما در هر حالتي كاهش مي‌يابد. با گذشت زمان، ميزان خطر در شما مشابه افرادي مي‌شود كه هرگز سيگار نكشيده‌اند.

من چگونه مي‌توانم سيگار را ترك كنم؟

*گام اول

- دلايل خود را براي ترك سيگار ليست كنيد و روزانه چند مرتبه آن را بخوانيد.

- بسته سيگار خود را با كاغذ و كش ببنديد. هر بار كه سيگار كشيديد؛ زمان، احساس و ميزان اهميت آن را  از عدد 1 تا 5 يادداشت كنيد.

- بسته سيگار را دوباره با كاغذ و كش ببنديد.

 

*گام دوم

- همواره ليست دلايل خود را براي ترك سيگار بخوانيد و در صورت نياز مواردي را به آن بيفزاييد.

- سيگار را خارج از دسترس خود قرار دهيد و كبريت به همراه نداشته باشيد.

- سعي كنيد هر روز سيگار كمتري بكشيد و در مواردي كه سيگار كشيدن براي شما اهميت ندارد، آن را مصرف نكنيد.

 

*گام سوم

- اقدامات گام دوم را ادامه دهيد و تاريخي را براي ترك كامل تعيين كنيد.

- تا زماني كه بسته سيگار خود را تمام نكرده‌ايد، بسته سيگار جديدي نخريد.

- سعي كنيد براي يك‌بار هم كه شده، 48 ساعت سيگار نكشيد.

 

*گام چهارم

-سيگار را به طور كامل ترك كنيد. كبريت و سيگارها را دور بريزيد و زيرسيگاري و فندك‌ها را پنهان كنيد.

- خود را مشغول كنيد. به سينما برويد، ورزش كنيد و پياده‌روي و دوچرخه‌سواري را در برنامه روزانه خود بگنجانيد.

- از شرایطی كه سبب تحريك شما به مصرف سيگار مي‌شود، دوري كنيد.

- جايگزين سالمي را به جای مصرف سيگار پيدا كنيد.

- از آدامس‌هاي بدون شكر يا آدامس‌هاي نعنايي كه به شكل مصنوعي شيرين شده‌اند، استفاده كنيد.

- از میوه‌ها و سبزی‌ها مانند برش كرفس يا هويج خرد شده استفاده كنيد. سعي كنيد دستتان مشغول باشد.

- زماني كه احساس وسوسه به مصرف سيگار مي‌كنيد، سعي كنيد نفس عميقي بكشيد.

 

اگر پس از ترك، سيگار كشيدیم چه كنیم؟

حتي اگر يك نخ سيگار همراه شما باشد، غيرسيگاري بودن بسيار دشوار است. پس هر كاري مي‌توانيد بكنيد تا سيگار همراهتان نباشد. 2 تا 5 دقيقه اول سخت‌ترين زمان است.

اگر پس از ترك سيگار، دوباره سيگار كشيديد:

- اين به مفهوم آن نيست كه شما دوباره سيگاري شده‌ايد. از هم‌اكنون كاري كنيد كه دوباره به مسير درست قبلي خود برگرديد.

- خود را سرزنش يا تنبيه نكنيد. به خود بگوييد كه شما هنوز غيرسيگاري هستيد.

- با خودتان فكر كنيد كه چرا شما سيگار كشيده‌ايد و تصميم بگيريد كه دفعه بعدي چه كار متفاوتي را مي‌توانيد انجام دهيد.

- با خود قراردادي امضا كنيد كه دوباره سيگار نخواهيد كشيد.

 

پس از ترك سيگار چه اتفاقي رخ مي‌دهد؟

- حس بويايي و چشايي شما برمي‌گردد.

- سرفه‌هاي شما قطع مي‌شود.

- سيستم گوارش شما به حالت طبيعي بر مي‌گردد.

- احساس سرزندگي و پرانرژي بودن مي‌كنيد.

- بالارفتن از پله‌ها ساده‌تر مي‌شود.

- تنفس شما ساده‌تر مي‌شود.

- بوي سيگار در لباس و سوختگي لباس‌ها از بين مي‌رود.

- احساس نياز به سيگار كشيدن از بين مي‌رود.

- طول زندگي شما بيشتر شده و احتمال ابتلا به بيماري‌هاي قلبي، سكته مغزي،‌  بيماري ريوي و سرطان در شما كاهش مي‌يابد.

 

چگونه مي‌توانیم بيشتر ياد بگيریم؟

با پزشك، پرستار يا مشاور سلامتی خود مشورت كنيد. اگر مبتلا به بيماري قلبي هستید يا قبلا دچار سكته مغزی شده‌ايد، به اين دليل كه این بیماری‌ها زمینه ارثی دارند ممكن است اعضای خانواده شما هم در معرض خطر ابتلا به این بیماری‌ها باشند. ايجاد تغييرات در شیوه زندگي آنها براي كاهش میزان خطر مهم است.

 شما مي‌توانيد از كتابچه‌ها و بروشورهاي علمي براي انتخاب زندگي سالم‌تر و كاهش میزان خطر، كنترل بيماري و مراقبت از افراد خانواده استفاده كنيد. دانایی، توانایی است بنابراین بيشتر بياموزيد و بيشتر زندگي كنيد.

 

گروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت استان همدان

 


١٢:٣٦ - دوشنبه ٥ خرداد ١٣٩٣    /    شماره : ١٧٤٥٣    /    تعداد نمایش : ١٦٩٩


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: