شنبه ٢٧ آبان ١٣٩٦
ارتباط با ما
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 209673
 بازدید امروز : 972
 کل بازدید : 11444965
 بازدیدکنندگان آنلاين : 12
 زمان بازدید : 0/7400
صفحه اصلي > وب دا همدان > آرشيو اخبار > اخبار سلامت  


  چاپ        ارسال به دوست

بیماری‌هاي قلبي عروقي

بیماری‌هاي قلبي عروقي شايع‌ترين علل مرگ و مير و ناتواني در كشورهای در حال توسعه است که در سال موجب از بین رفتن جان 17.5 میلیون نفر می‌شود به عبارتی دیگر، در هر 2 ثانیه، یک نفر بر اثر عوارض این بیماری جان خود را از دست می‌دهد.

در کشور ما از هر سه مورد مرگي كه رخ می‌دهد يك مورد به دليل بیماری‌هاي قلبي عروقي است. حداقل 80 درصد از اين مرگ‌هاي زودرس از طريق رژیم غذايي سالم، فعاليت بدني منظم و اجتناب از مصرف دخانيات، قابل پيشگيري هستند.

افزایش شیوع این بیماری‌ها بیانگر تغییرات بارز در عادات غذایی مثل گرایش به مصرف غذاهای آماده و پرکالری، مصرف زیاد چربی‌های اشباع شده، نمک و مواد قندی و کاهش مصرف میوه و سبزی، کاهش فعالیت‌های بدنی و مصرف روزافزون سیگار و... است که به دنبال روند رو به افزایش صنعتی شدن جوامع و شهرنشینی ایجاد شده است. در كشور ما دو نفر از سه نفر، يك يا بيش از يك عامل خطر بيماري‌هاي قلبي و عروقي را دارد.

عوامل خطر بیماری‌هاي قلبي عروقي به دو دسته تقسيم می‌شوند.

*عوامل خطر قابل كنترل شامل چربي خون بالا (کلسترول و تری‌گلیسرید بالا)، فشار خون بالا، دیابت (بیماری قند)، اضافه وزن و چاقي، کمبود فعاليت بدني، مصرف دخانيات و استرس و فشارهای روحی روانی.

* عوامل خطر غیر قابل كنترل شامل سن و سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری‌های قلبي عروقي.

با تغيير شيوه زندگي و دوری از عوامل خطر قابل کنترل يعني با تغذيه صحيح، افزايش فعاليت بدني منظم، مصرف نکردن دخانيات و... می‌توان تا حد زيادي از بروز بیماری‌هاي قلبي عروقي پيشگيري كرد.

در این مقاله به طور مختصر به نقش عوامل خطر بالا و توصيه‌هاي لازم می‌پردازيم.

با توجه به اينكه كلسترول خون بالا، عامل يك‌سوم بیماری‌هاي قلبي و سكته مغزي در جهان است و تري‌گليسريد بالا نيز در بروز بیماری‌هاي قلبي عروقي نقش دارد بنابراین توصيه می‌شود؛

- غذاها را تا حد امكان به صورت آب‌پز، بخارپز يا كبابي مصرف کنید.

- مصرف غذاهاي سرخ شده و غذاهاي حاوي چربي زياد مانند سوسيس و كالباس، خامه، چيپس، پفك، سس‌ها، كله‌پاچه، دل و قلوه و... را در برنامه خود كاهش دهيد.

- به جاي روغن حيواني و روغن جامد از روغن‌هاي مايع مانند روغن زيتون و روغن آفتابگردان استفاده کنید.

- به جاي گوشت قرمز بيشتر از گوشت سفيد مثل مرغ و ماهي استفاده شود.

- پوست مرغ و چربی‌های قابل مشاهده گوشت و مرغ را پیش از پختن جدا کنید.

- از لبنيات كم‌چرب استفاده شود.

- سبزی‌ها و میوه‌ها به دلیل داشتن فیبر و ویتامین‌ها در کاهش چربی‌های خون، فشار خون و یبوست موثر هستند.

فشار خون بالا تقريبا هميشه بي‌علامت است ولي به عروق تغذيه‌كننده قلب، مغز و كليه‌ها آسيب می‌رساند و در صورت عدم تشخيص و عدم كنترل موجب بروز بیماری‌هاي قلبي، سكته‌هاي مغزي و نارسايي كليه‌ها می‌شود. بنابر این توصیه می‌شود؛

-در هنگام پخت غذا، حداقل نمك را اضافه كنيد.

-به جاي نمكدان در سر سفره بهتر است از چاشني‌هايي مثل آبليمو، آبغوره، آب نارنج، ليموترش تازه، سير و سبزي‌هاي تازه، استفاده كنيد.

-مصرف روزانه سیر به صورت خام و یا داخل غذاها نيز در بهبود وضع چربی و فشار خون موثر است.

-در صورت ابتلا به فشار خون بالا و تجويز دارو توسط پزشك، با رعايت موارد بالا دارو را به طور منظم استفاده كنيد.

بیماری قند (ديابت) نيز یک عامل خطر مهم ديگر برای بیماری‌هاي قلبي و سكته مغزي است که در صورت عدم تشخیص بموقع و کنترل نکردن آن، بیماری‌های قلبی نخستین علت مرگ و میر در اين بيماران خواهد بود. با توجه به اینکه نیمی‌ از بیماران دیابتی بدون علامت هستند در دوران بی‌علامتی و عدم اطلاع از بیماری، قند خون بالا اثر مخرب خود را روی اعضای مختلف بدن مثل قلب و عروق، کلیه و دیگر نقاط می‌گذارد بنابر این توصیه می‌شود در صورتي كه در معرض خطر دیابت هستيد و دارای سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت، فشارخون یا چربی خون بالا و یا مبتلا به اضافه وزن یا چاقی هستید، آزمایش قند خون ناشتا انجام دهيد و در صورت ابتلا به دیابت با رعایت رژیم غذایی طبق نظر متخصص تغذيه، کاهش وزن، افزایش فعالیت بدنی و مصرف دارو طبق نظر پزشک و کنترل بیماری از عوارض آن جلوگیری کنید.

تمام خانم‌هاي باردار در معرض خطر ديابت هستند و لازم است آزمايش خون (GCT) به منظور تشخيص ديابت بارداري براي آنها انجام شود.

اضافه وزن و چاقي نيز خطر افزايش فشار خون، چربي‌هاي خون، قند خون و ابتلا به بیماری‌هاي قلبي عروقي را بيشتر می‌كند. توصيه می‌شود اگر مبتلا به اضافه وزن يا چاقي هستيد با رعايت رژيم غذايي صحيح و افزايش فعاليت بدني تحت نظر پزشك و مشاور تغذيه، وزن خود را به وزن مناسب براي سن خود برسانيد.

فعاليت بدني كم نيز يك عامل خطر مهم است و خطر ابتلا به بیماری‌هاي قلبي عروقي در افرادي كه حداقل فعاليت بدني را انجام نمی‌دهند، 1.5 برابر افزايش می‌يابد. فعاليت بدنی موثر مانند پياده‌روی به ميزان 30 دقيقه در روز براي پيشگيري از ابتلا به بیماری‌هاي قلبي عروقي توصيه می‌شود. توجه داشته باشيد اگر سن شما بالای 40 سال است و يا مبتلا به مشکلات قلبی عروقی هستید و مدت زیادی است که ورزش نکرده‌اید، پیش از آغاز برنامه ورزشی حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف دخانیات موجب گرفتگی عروق خونی، افزایش فشار خون و در نتیجه بروز سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد افراد سیگاری 30 تا 40 برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری دچار سکته قلبی می‌شوند. توصیه می‌شود با پرهیز از مصرف دخانیات و ترک آن به کمک درمان‌های رفتاری و دارویی از ابتلا به عوارض متعدد آن جلوگیری کنید.

استرس و فشارهای روحی روانی منجر به تنگی عروق کرونر و افزایش کار قلب می‌شود. بهترین راه مقابله با استرس و نگرانی‌ها پیدا کردن علت و راه حل مناسب برای مقابله با آنهاست بنابر این با افزايش آگاهي و يادگيري مهارت‌هاي مديريت استرس می‌توانيد از عوارض آن پيشگيري کنید.

-ورزش و فعالیت بدنی منظم، نظم دادن به کارهای روزانه، دعا و نیایش و ارتباط مناسب با دوستان به کاهش استرس شما کمک می‌کند.

-در هنگام مواجهه با هرگونه استرس باید آرامش خود را حفظ كنيد و به خاطر داشته باشيد كه اين نيروي خارجي نيست كه مهم است بلكه واكنش داخلي شما به آن، اهميت دارد.

-ضرورتی ندارد كه شما همه مشكلات زندگي خود را حل كنيد. در مورد مشكلات خود صحبت كنيد و به جاي شرايط بد به موارد خوب فكر كنيد.

                 

گروه پيشگيري و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتي دانشگاه

 

 


١١:٤٣ - 1393/06/24    /    شماره : ١٩٥٥٦    /    تعداد نمایش : ٥٩٥


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: