سال مهار تورم، رشد تولید
شنبه 06 مرداد 1403
دانشگاه علوم پزشکی همدان
  • تاریخ انتشار : 1402/11/18 - 13:09
  • تعداد بازدیدکنندگان خبر : 306
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

برگزاری نشست مشورتی تشکل‌ها، انجمن‌ها و اساتید با محوریت جوانان و جمعیت پایدار

نشست مشورتی تشکل‌ها، انجمن‌ها و اساتید با محوریت جوانان و جمعیت پایدار به همت مشاور رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان در امور جوانان برگزار شد.

به گزارش وب‌دا همدان، عباس فتاحی مشاور رییس دانشگاه در امور جوانان در این نشست با اشاره به اینکه از تکالیفی که وزارت بهداشت در حوزه جوانان بر عهده دانشگاه‌ها گذاشته است، بررسی مهمترین چالش‌ها و ایده‌های نو در این حوزه را محور این جلسه برشمرد و اظهار کرد: هریک از ما به میزان موقعیت و شرایطی که داریم در اجرای قانون جوانی جمعیت، اثرگذار هستیم از این رو باید در ایده‌پردازی و رفع چالش‌ها همفکری و هم‌افزایی مضاعفی صورت گیرد. 
وی تصریح کرد: تشویق به نوآوری و خلاقیت، افزایش اثربخشی و کارآمدی برنامه‌ها و تسهیل در ارائه خدمات، ترویج مشارکت‌های اجتماعی، بررسی محدودیت‌های اقتصادی، کاهش فرصت های پیشرفت جوانان، مواجهه جوانان با مشکلات روانی، اعتیاد و افسردگی، تأثیرات منفی تکنولوژی و استفاده بیش از حد از رسانه‌های اجتماعی، مهمترین مسائلی هستند که در این جلسات، محور بررسی و عملکرد مدیران و کارشناسان و صاحبنظران است. 
فتاحی در ادامه به تشریح قوانین موجود در برنامه خانواده و جوانی جمعیت در حوزه جوانانان پرداخت و نقاط مورد نظر در چالش‌های هر بند را متذکر شد. 
 
دکتر طوس کیانی مدیر نظارت و اعتباربخشی معاونت درمان نیز در این نشست اظهار کرد: جوانی جمعیت و قانونی که مهرماه ۱۴۰۰ ابلاغ شد حتی در بین اقشار تحصیلکرده مخالفان و موافقان متعددی دارد و ما وظیفه داریم در این نشست‌ها و جلسات، واقعیات موجود را به جامعه تفهیم کنیم و اهمیت بحران جمعیت را جا بیندازیم. 
وی با بیان اینکه فاکتورهای بسیاری برای افزایش نرخ tfr وجود دارد عنوان کرد: حدود چهل درصد قوانین جوانی جمعیت به وزارت بهداشت و درمان مرتبط است که باید اجرای این قواعد با سریع‌ترین و ساده‌ترین راهکارها مورد توجه قرار گیرد. 
مدیر نظارت و اعتباربخشی معاونت درمان دانشگاه، موضوع بحران جمعیت را ابرچالش کشور برشمرد و افزود: نیمی از اقتصاد کشور در سال‌های آتی باید صرف نگه‌داری از سالمندان و مبتلایان به بیماری‌های مزمن می‌شود که این مسأله مهمی در نبود نیروی جوان در کشور است. 
وی اضافه کرد: در برخی کشورها از جمله کشور ژاپن در همه عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، توسعه و ... رشد حاصل شده اما از مسأله جمعیت غفلت کردند و الان مهمترین نگرانی این کشورها موضوع جمعیت است و ما باید پیش از رسیدن به چنین شرایطی به موضوع جمعیت به طور جدی بپردازیم. 
 
دکتر ربیع‌یگانه مدیر مشارکت‌های مردمی دانشگاه نیز در این جلسه با تأکید بر اینکه تغییر در روند فرزندآوری و ایجاد دیدگاه‌های مثبت، مستلزم تغییر فرهنگ و رویکردهاست اظهار کرد: لازم است صدا و سیما و آموزش و پرورش در این موضوع ورود کنند و فرهنگسازی را از اقشار مختلف جامعه حتی در گروه‌های سنی دانش آموزی آغاز نمایند. 
وی همچنین با اشاره به اینکه در برخی موارد، تناسبی بین مشوقها و انتظارات ما وجود ندارد گفت: موضوع جمعیت و فرزندآوری نیازمند حمایت جدی دولت است و لازم است در این خصوص برنامه‌ریزی‌ها مبتنی بر واقعیت‌ها و نیازهای مردم باشد. 
  • گروه خبری : حوزه ریاست,درمانی
  • خبرنگار :
کلمات کلیدی
سردبیر  خبر
خبرنگار

سردبیر خبر

تصاویر

آدرس
شماره تلفن: ۰۸۱۳۱۳۱۵۰۲۵
نشانی::همدان، میدان پژوهش، خیابان شهید فهمیده، ستاد دانشگاه علوم پزشکی، طبقه ۵
 
نظرسنجی
آمار بازدید
تعداد بازدیدکنندگان امروز 2203
تعداد کل بازدیدکنندگان تا امروز 1468666
تعداد کاربران بر خط 15

سامانه ی گفتگوی آنلاین نیافام