سال مهار تورم، رشد تولید
دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
دانشگاه علوم پزشکی همدان
  • تاریخ انتشار : 1403/02/18 - 14:12
  • تعداد بازدیدکنندگان خبر : 156
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه

معرفی سامانه پژوهشیار معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی همدان

تمامی سامانه‌های پژوهشی دانشگاه به‌صورت یکپارچه در سایت نهایی پژوهش‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان به نشانی http://irs.umsha.ac.irدر دسترس اساتید ارجمند و دانشجویان گرامی قرار گرفته است.

به گزارش وب‌دا همدان به نقل از روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه، بعد از حدود 5ماه از راه‌اندازی سامانه جامع مدیریت امور پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی همدان که به‌اختصار آن را پژوهشیار می‌نامند، می‌گذرد. به بیانی دیگر از ۲5 آذرماه1402 تمامی سامانه‌های پژوهشی دانشگاه به‌صورت یکپارچه در سایت نهایی پژوهش‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان به نشانی http://irs.umsha.ac.irدر دسترس اساتید ارجمند و دانشجویان گرامی قرار گرفته است.

از همین رو برای پاسخ دادن به سؤالات متداول در خصوص این سامانه با مسئول دبیرخانه این سامانه «خانم فرهادی» روابط عمومی معاونت تحقیقات وفناوری دانشگاه به گفتگو پرداخته است که در ادامه مشروح این گفتگو آمده است.

هدف اصلی راه اندازی سایت پژوهشیار دانشگاه علوم پزشکی همدان، سرعت بخشیدن به روند طرح های پژوهشی است، چرا که در این سامانه تمامی مراحل مربوط به ارائه طرح های پژوهشی به صورت غیر حضوری انجام می شود، لذا بررسی این طرح ها در زمان کمتری انجام خواهد شد.

درباره پژوهشیار

باتوجه ‌به پیشرفت روزافزون فناوری اطلاعات و نیاز به حضور سیستم‌های مدیریتی مبتنی بر وب، سیستم جامع مدیریت اطلاعات و فرایندهای پژوهشی (پژوهشیار) طراحی و پیاده‌سازی شد.

این سیستم با تمرکز بر نیازهای فضای علمی و پژوهشی روز دنیا طراحی گردید و برای تسهیل فرایند تحقیقات علمی در اختیار این دانشگاه‌ قرار گرفت.

هدف ما

  • تسهیل در انجام فرایندهای پژوهشی
  • دسترسی آسان به اطلاعات
  • پیگیری آسان از طریق سامانه
  • سهولت در استفاده برای کاربران
  • تسهیل در گزارش گیری مدیران از سامانه
  • عدم نیاز به مراجعه حضوری پژوهشگران
  • حذف حداکثری استفاده از کاغذ در سازمان

پشتیبانی آنلاین

سامانه پژوهشیار با دارا بودن سیستم تیکتینگ و ساختاری منعطف امکان دریافت تیکت های کاربران و ارسال آن ها به تیم پشتیبانی سامانه را دارا بوده و با این امکان می توان در هر لحظه از شبانه روز درخواست ها و مشکلات کاربران را به تیم پشتیبانی سامانه منعکس کردوهیچ نیازی به مراجعه حضوری نیست، همه مکاتبات آنلاین صورت می‌گیرد.

آموزش همه جانبه

در سامانه پژوهشیار از روش های مختلفی که شامل فیلم های آموزشی، داکیومنت هایی که به صورت راهنمای سامانه تهیه شده و همچنین راهنماهای داخل سامانه اقدام به آموزش کاربران می نماید. همچنین در همین راستا ادمین سامانه پژوهشیار دانشگاه ( سرکار خانم آرزو فرهادی ) تحت نظارت مدیریت محترم توسعه وارزیابی جناب آقای دکتر محمد خزایی اقدام به تشکیل گروه فعالی در بستر ایتا نموده است که در این گروه تمامی ادمین های مراکز تحقیقاتی/ پژوهشکده ها/ دانشکده ها/ معاونت ها عضو فعال بوده و تمامی پرسش های آنان ، پاسخ داده می شود.

وجه تمایز پژوهشیار با سایر سامانه ها

پژوهشیار یک سامانه بروز و منطبق با نیازهای پژوهشی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی بوده و همواره سعی می کند منطبق با جدیدترین فناوری های روز دنیا، بهترین سرویس ممکن را به استفاده کنندگان از این سامانه ارایه کند.

 

به روز رسانی بر اساس نیازهای پژوهشی

پژوهشیار، همواره این قابلیت را دارد که خود را بر اساس نیازهای پژوهشی روز دنیا و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی ایران به روز رسانی نمایید. واحد تحقیق و توسعه شرکت روند و سرعت تغییرات را بررسی می کند و نسبت به تغییرات و نیازهای پژوهشی اقدامات لازم را انجام داده و زمینه ی به روز رسانی نرم افزار را فراهم می آورد که منجر به بهسان سازی هر چه بیشتر و بهتر روندهای پژوهشی گردیده است.

قابلیت سفارشی سازی بر اساس روندهای پژوهشی

در دانشگاه ­ها، پژوهشگاه­ ها، مراکز علمی و تحقیقاتی، معاونت­ های پژوهشی و.. روندهای مختلفی برای تمامی مراحل و فرآیندهای پژوهشی خود دارند که از یک مرکز به مرکز دیگر متفاوت است. پژوهشیار این امکان را در اختیار سازمان ها قرار می دهد که بر اساس نیازهای خود و فرآیندهای حاکم بر جامعه پژوهشی فرآیند را تعریف نمایند و روندها را پیگیری کنند و سیستم خود را با حذف کاغذ به طور کامل مکانیزه نمایند. در پژوهشیار،این امکان با استفاده از ویژگی روندساز (Work flow Engine ) امکان پذیر گردیده است به طوری که در این ماژول می توان به ازای هر سیستمی در سامانه، گردش ­های متفاوتی در سامانه ایجاد کرد. این گردش ­ها بسته به لایه های ایجاد شده و سیستم های موجود در سامانه متغیر است.

استفاده آسان و بدون محدودیت

سامانه پژوهشیار بر پایه وب با ویژگی مبتنی بر موبایل(Responsive Design) پیاده سازی شده و این باعث می شود تا کاربران به راحتی بتوانند با استفاده از هر دستگاهی اعم از موبایل، تبلت و کامپیوتر از سامانه استفاده کنند. از این رو مدیران، محققان، دانش پژوهان، پژوهشگران و سایر کاربران این سامانه می توانند به سادگی از آن در هرکجای دنیا استفاده نموده و به اطلاعات مورد نیاز خود درسترسی داشته باشند.

قابلیت اتصال به سایر سامانه ها

پژوهشیار توانایی اتصال به سایر سامانه ­ها با استفاده از ویژگی سرویس گرایی دارا می باشد. با استفاده از این ویژگی می توانید اطلاعات را به سایر سامانه ها انتقال داده و سایر سامانه ­ها می توانند با دسترسی­ تعیین شده، به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند. به طور مثال این امکان وجود دارد که سامانه پژوهشیار روی سایت یک سازمان، دانشگاه یا مرکز پژوهشی قرار گیرد و تمامی کاربران با مراجعه به سایت رسمی و وارد شدن به پژوهشیار از امکانات آن استفاده نمایند.

عدم محدودیت کاربران و تعیین سطوح دسترسی

با مقایسه پژوهشیار نسبت به سایر سامانه های موجود می توان به این ویژگی اشاره داشت که نه تنها تعداد بیشماری کاربر می توانند به طور همزمان از پژوهشیار استفاده نمایند بلکه می توان دسترسی هر کاربر را بسته به نیاز خود و نوع فعالیت تعیین نمود تا به بهترین شکل از سامانه استفاده نمایند. درنتیجه هیچ محدودیتی در تعداد کاربران این نرم افزار وجود ندارد.

در تعیین سطوح دسترسی استاندارد، امکان تعریف بی نهایت دسترسی متنوع وجود دارد که کاربر می تواند با تعریف گروه­ های کاربری متفاوت و اختصاص آن ها به افراد، دسترسی های متنوعی برای کاربران ایجاد کند. کلیه دسترسی ها در سامانه به صورت سلسله مراتبی می باشد. این ویژگی منجر به افزایش کارایی و اثربخشی در فرآیند پژوهشی می گردد.

عدم محدودیت زمانی

هیچگونه محدودیت زمانی برای استفاده ازسامانه وجود ندارد در هر زمان یا هر مکان با اتصال به اینترنت می توان وارد سامانه شد و از امکانات آن استفاده نمود.

امکان خرید بخش­ های مورد نیاز(ماژولار بودن)

با استفاده از این امکان یک مرکز علمی و تحقیقاتی می تواند بسته به نیاز پژوهشی خود آیتم­ ها و ماژول­ های مورد نیاز را خریداری نماید اما درصورتی که در آینده نیاز به امکانات دیگری داشته باشند می ­توانند با کمترین هزینه و با نصب ماژول های دیگر پژوهشیار به نرم افزار فعلی مورد استفاده ی خود،  قابلیت­ ها و ویژگی­ های بیشتری اضافه نمایید.

تعین محدوده ی دسترسی (به کاربران) بر اساس اطلاعات یا سمت سازمانی

پژوهشیار این قابلیت را دارد که برای کاربران محدوده ­ی دسترسی به اطلاعات، مشخص کند به طور مثال می توانید به مدیر یک دانشکده دسترسی­ هایی در سطح مدیر سیستم داده ولی اجازه کار صرفا در سطح داده های یک دانشکده به ایشان بدهید؛ به این ویژگی تعین دسترسی داده ای می گویند. در این حالت می توان کاربرانی را در سامانه تعریف کرد که از نظر عملیاتی دارای امکانات فراوان و متنوع بوده ولی می ­توانند صرفا روی داده های خاصی عملیات مربوطه را انجام دهند

گزارش ساز داینامیک

اغلب سازمان ­­ها از ابزارهای غیر بومی که محدودیت ­های زیادی دارند، برای تولید گزارش استفاده می کنند و یا گزارش ­های آماده را بسته به نیاز کاربر می سازند. در سامانه پژوهشیار یک گزارش ساز کاملا بومی، بر پایه وب تهیه شده که کاربر می تواند بدون محدودیت، فرم های گزارش گیری را در سامانه تهیه و تدوین کند.

دسترسی به گواهی ساز

در مراکز علمی و پژوهشی بسته به نوع فعالیت گواهی­ هایی صادر می شود نظیر شرکت در یک کارگاه، کنفرانس یا همایش ها، صدور گواهی اتمام پایان نامه، طرح و… که به صورت دستی و سنتی صادر می شود یا از فرم های آماده استفاده می گردد. در صورتی که در پژوهشیار امکان ساخت گواهی وجود دارد و فرآیند صدور گواهی به طور کامل مکانیزه می گردد. کلیه گواهی­ های لازم در سامانه می تواند به صورت قالب واحد در سامانه تهیه شده و به ازای هر سیستم یا فرد از آن ها خروجی دریافت کرد. به طور مثال در سامانه پژوهشیار می توان گواهی های شرکت در کارگاه را توسط راهبر سیستم به صورت کاملا داینامیک تهیه کرد و آن را وارد سیتم نمود به طوری که برای هر کارگاه یک گواهی خاص تدوین شود و برای تمامی شرکت کنندگان گواهی شرکت صادر شود.

 

برخی از مهم‌ترین مزیت‌های این نرم‌افزار عبارت‌اند از:

1) افزایش کارآمدی در مدیریت مواد مصرفی با طراحی زیرسیستم گردش کار مواد شیمیایی

2) افزایش کیفیت و سرعت پژوهش های علمی با طراحی زیرسیستم کمک رسان پژوهش

3) ایجاد امکانی جهت افزایش تعداد استنادات دانشگاه و ارتقاء رتبه آن با طراحی زیرسیستم پیشنهاد استناد(PACP

4) حمایت از اعضاء هیأت علمی بالینی جهت توسعه طرح های تحقیقاتی بالینی با طراحی زیرسیستم دستیار پژوهش

5) ایجاد امکانی جهت کنترل مشخصات Title page مقالات نویسندگان دانشگاه قبل از چاپ  با طراحی زیر سیستم بررسی وابستگی سازمانی نویسندگان

6) افزایش سطوح اطلاع رسانی در خصوص کلیه فرآیندهای موجود در سامانه با راه اندازی پیامک های سیستمی، ایمیل و مکاتبات کارتابلی و رویداد های خبری

 

رویکرد ما جلب رضایت مشتریان با تهیه سامانه های پایدار، به روز و ساده بوده که کاربران در عین سادگی بتوانند کلیه خدمات مورد نیاز خود را در دسترس داشته باشند.

 

.

  • گروه خبری : آموزشی و پژوهشی,اخبار واحدها
  • خبرنگار :
کلمات کلیدی
ادمین معاونت تحقیقات
خبرنگار

ادمین معاونت تحقیقات

تصاویر

آدرس
شماره تلفن: ۰۸۱۳۱۳۱۵۰۲۵
نشانی::همدان، میدان پژوهش، خیابان شهید فهمیده، ستاد دانشگاه علوم پزشکی، طبقه ۵
 
نظرسنجی
آمار بازدید
تعداد بازدیدکنندگان امروز 58
تعداد کل بازدیدکنندگان تا امروز 1191165
تعداد کاربران بر خط 4

سامانه ی گفتگوی آنلاین نیافام