سال مهار تورم، رشد تولید
یکشنبه 18 شهریور 1403
دانشگاه علوم پزشکی همدان
  • تاریخ انتشار : 1403/04/24 - 10:49
  • تعداد بازدیدکنندگان خبر : 443
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان:

روند کاهشی ۵ درصدی شاخص سزارین نخست زا و افزایش زایمان طبیعی مراکز درمانی استان همدان

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان از روند کاهشی ۵ درصدی شاخص سزارین نخست زا و افزایش زایمان طبیعی مراکز درمانی استان همدان خبر داد.

به گزارش وب‌دا همدان، دکتر محمدمهدی مجذوبی در کمیته ترویج زایمان طبیعی در دانشگاه علوم پزشکی همدان که به همت معاونت درمان دانشگاه برگزار شد با اشاره به اینکه جامعه خانم‌های باردار نخست‌زا عمده احساس خود را در خصوص زایمان از تجربیات دیگران و جامعه دریافت می‌کنند اظهار کرد: آموزش‌های مناسب و انتقال تجارب مطلوب و مفید از زایمان‌های طبیعی می‌تواند در ایجاد احساس خوشایند و رفع ترس‌های احتمالی این گروه از مادران مؤثر واقع شود.

وی با تأکید بر اینکه لازم است تبیین فواید زایمان طبیعی و مضرات سزارین به صورت همزمان در آگاهی‌بخشی به مادران باردار مدنظر باشد تا انتخاب آگاهانه‌تری نسبت به فرایند زایمان داشته باشند تصریح کرد: تکرار آموزش‌ها به صورت حضوری و مجازی می‌تواند در آگاهی‌بخشی و دریافت آثار مثبت و موثر نقش بسزایی داشته باشد بر این اساس لازم است پیامدهای مؤثر زایمان طبیعی فارغ از دیدگاه‌های اقتصادی به درستی تبیین شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه دیدگاه و تفکر نسل جدید متفاوت از سال‌های قبل است و این دیدگاه به بازنگری و تصحیح نیاز دارد عنوان کرد: از جمله موضوعاتی که در آموزش‌ها باید به صورت همزمان مورد توجه باشد، تبیین فواید زایمان طبیعی و مضرات سزارین است.

وی با اشاره به اینکه در این خصوص در بخشی از جامعه، تفاوت فرهنگی وجود دارد و انکارناپذیر است گفت: تمایل به فرزندآوری و شیوه زایمان می‌تواند محور بخش دیگری از آموزش‌ها باشد تا سلامت مادر، خانواده و آینده جامعه توأمان تداوم یابد.

دکتر مجذوبی در ادامه افزود: در فضای بیمارستانی حتی رنگ پرده و دیوار بیمارستان و حتی رنگ لباس پرسنل در ایجاد روحیه مادران مؤثر است بنابراین باید بهترین و زیباترین فضا برای اتاق‌های زایمان و مراقبت مادران فراهم شود.

وی همچنین با تأکید بر اینکه آموزش پرسنل در جهت حسن‌خلق بسیار مهم است و گزینش پرسنل خوش‌خلق در این رابطه باید بیشتر مورد توجه باشد خاطرنشان کرد: در بخش‌های زایمان و نوزادان لازم است پرسنل صبور، علاقمند و خوش‌خلق حضور یابند.  

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان همچنین بیان کرد: اولین مرحله برخورد بیمار با محیط درمان در اورژانس است بنابراین باید اورژانس به نحوی بسیار مطلوب مدیریت شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در خصوص ارائه بسته‌های تشویقی برای مادران برنامه‌ریزی صورت گیرد گفت: می‌توان از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد برای مشارکت بیشتر در حوزه ترویج زایمان طبیعی بهره‌مند شد و به طور ویژه به حوزه تشویق مادران به زایمان طبیعی ورود کنند، همچنین می‌توانیم از ظرفیت حوزه علمیه در این خصوص بهره‌مند شویم.

دکتر مجذوبی تبیین کرد: لازم است بررسی میدانی در خصوص علل تأثیرگذار بر روند تمایل افراد به زایمان طبیعی یا سزارین صورت گیرد و حتی پژوهش‌هایی در این خصوص انجام شود و علل این علاقمندی مورد بحث و بررسی قرار گیرد تا بتوان از نتایج آن برای تشویق بیشتر مادران به زایمان طبیعی و آگاهی‌بخشی در این حوزه بهره‌مند شویم.

دکتر محدثه شکری‌پور مشاور رییس دانشگاه در امور بانوان و خانواده نیز با تأکید بر لزوم حفظ و ارتقای سلامت مادر و نوزاد از طریق کاهش سزارین اظهار کرد: منشور کرامت مادری یکی از محورهایی است که در این خصوص باید مورد توجه قرار گیرد تا به اهداف مورد نظر در این موضوع دست یابیم.

 

 

 

 

  • گروه خبری : حوزه ریاست,اخبار واحدها
  • خبرنگار :
کلمات کلیدی
سردبیر  خبر
خبرنگار

سردبیر خبر

تصاویر

آدرس
شماره تلفن: ۰۸۱۳۱۳۱۵۰۲۵
نشانی::همدان، میدان پژوهش، خیابان شهید فهمیده، ستاد دانشگاه علوم پزشکی، طبقه ۵
 
نظرسنجی
آمار بازدید
تعداد بازدیدکنندگان امروز 836
تعداد کل بازدیدکنندگان تا امروز 1599696
تعداد کاربران بر خط 12

سامانه ی گفتگوی آنلاین نیافام