سال مهار تورم، رشد تولید
یکشنبه 18 شهریور 1403
دانشگاه علوم پزشکی همدان
  • تاریخ انتشار : 1403/04/13 - 11:48
  • تعداد بازدیدکنندگان خبر : 699
  • زمان مطالعه : 11 دقیقه
به همت دانشکده پیراپزشکی برگزار شد؛

کنفرانس علمی و وبینار کشوری «آشنایی با هوش مصنوعی و فناوری های نوین در حوزه سلامت»

کنفرانس علمی «آشنایی با هوش مصنوعی و فناوری های نوین در حوزه سلامت» به همت دانشکده پیراپزشکی و با مشارکت مرکز آموزش مجازی و مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه با استقبال بسیارخوب به صورت حضوری و وبینار کشوری برگزار شد.

به گزارش وب‌دا همدان به نقل از روابط عمومی دانشکده پیراپزشکی همدان، دکتر حسین عماد ممتاز، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان، در این کنفرانس با اشاره به اینکه از ابتدای حضور در معاونت آموزشی دانشگاه به طور جدی پیگیر توجه به هوش مصنوعی در حوزه سلامت بوده ایم، افزود: هوش مصنوعی یک ضرورت است که باید به صورت جهادی دنبال شود با توجه به اینکه در بهره گیری از این دانش عقب هستیم، پس برای پیشبرد این حوزه به کارجهادی  و جهشی نیاز است.
 
وی ضمن تقدیر از برگزاری چنین کنفرانس‌ هایی خاطرنشان کرد: بسیار خوش بین و امیدوارم با جمع حاضر در این کنفرانس در پیشبرد هوش مصنوعی در سلامت جامعه به ویژه تشخیص، درمان، پیشگیری  و به ویژه آموزش پزشکی گام‌ های خیلی  موثری برداریم.
 
 دکتر عماد ممتازافزود: مقالات بسیاری در این حوزه نوشته شده است اما پروژه‌ ایکه در عمل در بکارگیری  هوش مصنوعی کمک کند بسیار کم است.
 
وی تصریح کرد: باید پژوهش‌ های ما در صدد رفع مشکلات باشند و  طرح ها  و مقالات برای حل یک مساأله و  پاسخگویی به مشکلات پیگیری  شوند و تنها آنالیز ساده داده نباشند.
 
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان به بهره گیری از هوش مصنوعی در حیطه آموزش اشاره کرد و گفت: هوش مصنوعی می‌ تواند در ارزیابی فراگیران و اخذ بازخود از آنها، پشتیبان یادگیری و شناخت کمبودهای آموزشی فارغ التحصیلان به کار گرفته شود و نتایج خوبی را ارائه دهد.
 
وی به اهمیت  بهره گیری از هوش مصنوعی و واقعیت مجازی در آموزش مجازی دانشگاه اشاره کرد و گفت: پیگیر این امر هستیم  اما متاسفانه با موانع تأمین مالی و عدم همکاری همراه هستیم.
 
دکتر عماد ممتازبه بهره گیری از این علم در آموزش مداوم و آموزش از راه دور در دوره‌ های بازآموزی اشاره کرد و گفت: بازآموزیها در حال حاضر بازخورد خوبی ندارند که با هوش مصنوعی  می‌ تواند دگرگون شود.
 
 
راه اندازی  دفتر مطالعات هوش مصنوعی و آغاز فعالیت هسته پژوهش علوم پیراپزشکی در دانشکده پیراپزشکی  گامی مهم برای پیگیری هوش مصنوعی در دانشگاه
 
دکتر بهزاد ایمنی رییس دانشکده پیراپزشکی همدان  به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص هوش مصنوعی در دیدار با نخبگان و استعدادهای برتر علمی در تاریخ ۲۶ آبان ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: هوش مصنوعی به سرعت، به بخشی جدایی ناپذیر از مراقبت‌ های بهداشتی مدرن تبدیل شده است و طبق فرمایش ایشان باید کاری کنیم که حداقل به ۱۰ کشور اول دنیا در این مسئله برسیم.  
 
وی گفت:هوش مصنوعی روشی نوین برای ساخت ابزارهایی هوشمند با الگوبرداری از هوش انسان می‌ باشد. ابزاری که شبیه انسان فکر کند و به جای او تصمیم بگیرد و در حقیقت این فناوری همان ماشین برنامه‌ نویسی شده به دست انسان است که با هدف سهولت در انجام امور طراحی شده است.
وی به ضرورت بهره گیری از هوش مصنوعی در علوم پیراپزشکی اشاره کرد و ادامه داد: با استفاده از هوش مصنوعی می‌ توان فرآیندهای پزشکی مختلف را بهبود داد و از تشخیص بیماری‌ ها گرفته تا شناسایی بهترین برنامه‌ های درمانی برای بیمارانی که با بیماری‌ های صعب الاعلاج  مانند سرطان مواجه هستند بهره برد.
 
دکتر ایمنی در خصوص جایگاه هوش مصنوعی  ایران گفت:  ایران در میان ۱۹۳ کشور در جایگاه ۹۴ قرار دارد البته ایران از نظر تولید مقاله در حوزه هوش مصنوعی رتبه ۱۷ دنیا را دارد،   ولی در کاربرد هوش مصنوعی رتبه ۷۷ جهان است.
  دکتر بهزاد ایمنی پردازش تصویر و یادگیری ماشین، طراحی انواع اپلیکیشن‌ ها و سیستم‌ های حوزه سلامت، ثبت بیماری‌ ها (رجیستری)، واقعیت مجازی، تله مدیسین و طراحی بازی را از زمینه‌ های فعالیت دانشجویان و علاقمندان پژوهش در این حوزه عنوان کرد و افزود:   هوش مصنوعی در حیطه آموزش در تجسم اطلاعات، یادگیری شخصی و ایجاد چت بات‌ هاییجهت پاسخ به سؤالات دانشجویان و ارزیابی و بازخورد هوشمند کاربرد دارد.
 
وی به حضور پررنگ اساتید گروه فناوری اطلاعات سلامت از دانشکده پیراپزشکی در حیطه هوش مصنوعی اشاره کرد و با بیان فعالیت و عملکرد رو به جلو اعضای هیئت علمی دانشکده پیراپزشکی در تمامی گروه‌ ها در حیطه تحقیقات هوش مصنوعی گفت: تاکنون ۲۴ طرح تحقیقاتی ارایه شده است.
 
رییس دانشکده پیراپزشکی با اشاره به راه اندازی  دفتر مطالعات هوش مصنوعی و همچنین آغاز فعالیت هسته پژوهش علوم پیراپزشکی در دانشکده پیراپزشکی  از علاقمندان و پژوهشگران دعوت به همکاری کرد.  
 
هوش مصنوعی می‌ تواند  سازمان‌ های سلامت محور را متحول کند 
 
دکترامین  بیگلرخانی، دکترای مدیریت فناوری اطلاعات، مشاور معاونت توسعه وزیر بهداشت و رییس موسسه عالی و توسعه و توانمندسازی مدیران نظام سلامت (معتمد) گفت:   هوش مصنوعی می‌ تواند  سازمان‌ های سلامت محور را متحول کند، در واقع  تحول دیجیتال مانند کرم ابریشمی است که اگر خوب به آن مقوله پرداخته شود، مانند پروانه به پرواز در می‌ آید.  
 
وی به معرفی هوش مصنوعی پرداخت و گفت: هوش مصنوعی  شاخه‌ ایاز علوم رایانه است و مجموعه‌ ایاز تئوری‌ ها و تکنیک‌ های است که به منظور تولید ماشین‌ هاییبا قابلیت شبیه سازی هوش انسانی، پیاده سازی و اجرا می‌ شود.
دکتر بیگلرخانی ارتباط هوش مصنوعی و صنایع مختلف را بیان کرد  و از کاربردهای  آن در حوزه پزشکی به  بهینه سازی دوره‌ ی بیماری از غربالگری و تشخیص تا درمان و مراقبت‌ های بعدی، ، اداره بیمارستان‌ ها با کمک ربات، جراحی به کمک ربات، نظارت بر بیماری‌ های مزمن، نگهداری پیشگویانه دستگاه‌ های پزشکی و بازرسی کیفیت بصری تجهیزات پزشکی اشاره کرد.
 
  دکتر بیگلرخانی تصریح کرد: در خصوص هوش مصنوعی،   ابتدا  بایستی مدیران و متولیان امر به سمت تحول دیجیتال بروند  آنگاه کارکنان زیر مجموعه نیز به سمت این موضوع خواهند رفت،   در واقع اگر مدیری به دنبال تحول دیجیتال باشد باید دایما رصد کند تا  چه اقدامی میتوانیم انجام دهیم  که ارایه خدمت به ارباب رجوع را  متحول کنیم.
 
  وی با بیان اینکه همت و پشتکار باید چاشنی مسیر پیشرفت هوش مصنوعی شود افزود: با توجه به سرعت رشد دیجیتال، باید دایما مسیر حرکت بررسی شود.
 
  وی به اجرای پویش نسخه الکترونیک در ایران اشاره کرد و گفت: این یک اقدام خوب در حذف دفترچه کاغذی و مدیریت بیمه‌ ایبود که بایستی  بازخوردهای آن از سوی پزشکان نیز بررسی شود.
 
  وی حکمرانی و تأمین نیروی انسانی رااز عوامل موثر در پیشبرد هوش مصنوعی دانست و  هوش مصنوعی را از این جهت مهم خواند که می‌ تواند قابلیت‌ ها و فعالیت‌ ها را متحول کند.
 
  دکتر بیگلرخانی به چالش‌ های هوش مصنوعی، اخلاق و امنیت در این حوزه  پرداخت و برخی از دلایل شکست پروژه‌ های هوش مصنوعی را برشمرد.
 
امروزه شاهد ظهور فناوری‌ های نوین در حوزه سلامت هستیم 
 
دکتر سهیلا سعیدی، ، دکترای انفورماتیک پزشکی، عضو هیءت علمی  گروه آموزشی فناوری اطلاعات سلامت دانشکده پیراپزشکی  و سرپرست مرکز آموزش مجازی گفت:   امروزه شاهد ظهور فناوری‌ های نوین در حوزه های  مختلف به ویژه در حوزه سلامت هستیم که می‌ توان به واقعیت مجازی،   افزوده و متاورس اشاره کرد.
 
  وی افزود: این فناوری‌ ها با قابلیت ایجاد یک  جهان مجازی امکان غوطه وری کاربران را فراهم کرده و امکان تجربه مواردی را ایجاد می‌ کند که عملا در دنیای واقعی امکان پذیر نیست.
 
  وی اقدامات درمانی، جراحی از راه دور، توانبخشی، درمان فوبیا و پرت کردن حواس بیماران در فرآیند درمان بیماری های  دچار سوختگی و شیمی درمانی را از کاربردهای  فناوری‌ های نوین حوزه سلامت برشمرد و با ارایه فیلم‌ هاییاین کاربردها را تشریح کرد.
 
 
سلامت همراه موجب می‌ شود بهره گیری از خدمات حوزه سلامت در همه جا در دسترس باشد
 
دکتر حمید بورقی، دکترای مدیریت اطلاعات سلامت و عضو هییت علمی گروه آموزشی فناوری اطلاعات سلامت دانشکده پیراپزشکی به موضوع کاربردهای سلامت همراه اشاره کرد و گفت: امروز ارایه خدمات سلامت از طریق وسایل ارتباطی و قابل حمل امکان پذیر است.
 
  وی عنوان کرد: سلامت همراه از این حیث اهمیت دارد که بهره گیری از خدمات حوزه سلامت در همه جا در دسترس است و خاطرنشان کرد:   امکانات موجود در تلفن‌ های همراه از جمله  وجود حسگرهای داخل تلفن همراه  برای بررسی میزان نور محیط، زاویه، دمای محیط و همچنین ارتباط گیری مویابل با سایر وسایل الکترونیکی دو مزیت است که به شدت در حال توسعه است و می‌ تواند در حوزه سلامت و ارایه خدمات راه گشا باشد.
 
  دکتر بورقی  توجه به توسعه برنامه‌ های کاربردی تلفن همراه در حوزه سلامت و پایان نامه‌ ها در این خصوص را مهم دانست و چند نمونه از اقدامات مهم انجام شده در حوزه سلامت همراه  از جمله در حوزه سکته مغری و چشم پزشکی را عنوان کرد و شرح داد.
 
یادگیری ماشین، محبوب‌ ترین و کاراترین زیرمجموعه هوش مصنوعی است.
 
 
حسن زهره وند، دانشجوی دکترای مهندسی پزشکی و محقق حوزه هوش مصنوعی، خودکار سازی وظایف فکری که بطور معمول توسط انسان‌ ها صورت می‌ پذیرد را هوش مصنوعی دانست و گفت:  داده‌ ها پس از پردازش به اطلاعات وسپس اطلاعات با بهره گیری از هوش مصنوعی به دانش هوش مصنوعی تبدیل می‌ شود و  توسط افراد خبره  مورد بهره برداری قرار می‌ گیرد.
 
وی به رویکرد های  هوش مصنوعی اشاره کرد و رویکرد دوم هوش مصنوعی یعنی یادگیری ماشین را توضیح داد و تصریح کرد: یادگیری ماشین، محبوب‌ ترین و کاراترین زیرمجموعه هوش مصنوعی است.
 
زهره وند به کاربردهای یادگیری ماشین و هوش مصنوعی در  علوم پزشکی پرداخت و  افزود: بخش بندی تصویر، انطباق و ترکیب تصاویر، تحلیل تصویر در زمان واقعی رادیومیک و تصویربرداری کمی از این موارد است.
 
وی چند نمونه کاربردی تحلیل تصاویر پزشکی از جمله کشف و توسعه دارو، ژنومیک و پزشکی دقیق، سیگنال‌ های فیزیولوژیک،   تشخیص سرطان پوست را شرح داد.
 
هوش مصنوعی، در بین فناوری‌ های نوین انقلاب نسل چهارم حرف اول را می‌ زند
 
دکتر سعید عباسی، دکترای مهندسی کامپیوتر، نرم افزار و الگوریتم‌ ها و مشاور استاندار همدان در حوزه هوش مصنوعی گفت:   هوش مصنوعی در بین فناوری‌ های نوین انقلاب نسل چهارم، حرف اول را میزند.
 
وی هدف اصلی برنامه هوش مصنوعی را در حوزه سلامت و پزشکی پیش بینی، تشخیص، درمان  بیماران در زمان کوتاه‌ تر و  با خطا و هزینه کمتری  عنوان کرد.
 
دکتر عباسی به حوزه پردازش تصویر و کمک آن به علوم پزشکی اشاره کرد  با  ارایه مثال‌ های کاربردی  و فیلم‌ های بهره گیری از پزدازش تصویر در آگاه سازی مردم و  تشخیص بیماری‌ ها موضوع را بریا مخاطبان تبیین کرد.
 
هوش مصنوعی منجر به بهبود فرآیندهای مراقبت‌ های بهداشتی شده است
 
  دکتر طالب خداویسی، دکترای مدیریت اطلاعات سلامت و عضو هیئت علمی دانشکده پیراپزشکی و مدیر دفتر مطالعات و توسعه آموزش پزشکی در دانشکده گفت: هوش مصنوعی منجر به بهبود فرآیندهای مراقبت‌ های بهداشتی خواهد شد.
 
  وی در خصوص کاربردهای پزشکی از راه دور سخن گفت و افزود: ارائه خدمات پزشکی از راه دور،  که ساده‌ ترین شکل آن در برگیرنده یک ارتباط ساده تلفنی جهت ارائه یک خدمت روان‌ درمانی است و در حالت پیچیده‌ تر به کارگیری سامانه‌ های هوشمند در یک ارتباط بین قاره‌ ایو استفاده از تبادل علائم حیاتی و تصاویر جهت تشخیص و یا درمان یک بیمار را شامل می‌ شود.
 
 
دکتر خداویسی تصریح کرد: با هوش مصنوعی، پلتفرم‌ های پزشکی از راه دور می‌ توانند درمان‌ هایی را پیشنهاد کنند که فقط برای افراد بر اساس داده‌ های سلامتی آنها طراحی شده است.
 
وی به مقدمه و تاریخچه پزشکی از راه دور اشاره کرد و گفت: پزشکی از راه دور، اصطلاحی است که به معنای « شفا از فاصله دور» که در دهه ۱۹۷۰ به کار برده شد و نشان‌ ‌ دهنده استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای بهبود نتایج بیماران از طریق افزایش دسترسی به مراقبت و اطلاعات پزشکی است.
عضو هیئت علمی گروه فناوری اطلاعات سلامت دانشکده پیراپزشکی به مزایای استفاده از پزشکی از راه دور در  خصوص بیماران، بیمارستان‌ ها و ارائه کنندگان خدمات سلامت اشاره کرد و  کاهش مسافرت و ارجاعات غیرضروری به مراکز اصلی بهداشتی و درمانی، کاهش مدت اقامت در بیمارستان و در نتیجه کاهش هزینه بستری، کاهش هزینه مسافرت و زمان لازم جهت دسترسی به مراقبت های پزشکی، دسترسی بیماران به متخصصین  پزشکی در نواحی دور افتاده و روستایی، غربالگری، نظارت، مدیریت و تشخیص بیماری ها، برقراری ارتباط و به اشتراک گذاری منابع پزشکی مختلف، افزایش همکاری های بالینی و پژوهشی و یادگیری از راه دور و آموزش مداوم را از جمله مزیت‌ ها برشمرد و به ارایه  مثال‌ های کاربردی در این حوزه پرداخت.
 
گفتنی است این کنفرانس که در سالن اجتماعات شهید احمدی روشن دانشکده پزشکی برگزار شد همزمان به صورت وبینار کشوری با حضور اساتید و کارکتان و دانشجویان از سراسر کشور به ویژه دانشگاه‌ های مشهد، شیراز، یزد، تهران، اصفهان، اردبیل، تبریز و اهواز با استقبال خوبی همراه شد و غریب به ۱۵۰ نفر حضوری و ۲۰۰ نفر مجازی از مباحث این کنفرانس علمی بهره بردند.
 
  • گروه خبری : آموزشی و پژوهشی,اخبار واحدها
  • خبرنگار :
کلمات کلیدی
زهرا  عسگری
خبرنگار

زهرا عسگری

تصاویر

آدرس
شماره تلفن: ۰۸۱۳۱۳۱۵۰۲۵
نشانی::همدان، میدان پژوهش، خیابان شهید فهمیده، ستاد دانشگاه علوم پزشکی، طبقه ۵
 
نظرسنجی
آمار بازدید
تعداد بازدیدکنندگان امروز 709
تعداد کل بازدیدکنندگان تا امروز 1599569
تعداد کاربران بر خط 12

سامانه ی گفتگوی آنلاین نیافام